T'interessa

Enllaços relacionats

opinión

Notes de premsa

Ves enrere L’1·1·2 Comunitat Valenciana celebra el Dia Europeu del servici amb quasi 85 milions de telefonades des que es va crear

L’1·1·2 Comunitat Valenciana celebra el Dia Europeu del servici amb quasi 85 milions de telefonades des que es va crear

  • L’1·1·2 Comunitat Valenciana gestiona cada any més de 3 milions de telefonades 
  • La DANA de 2019 i la ciclogènesi explosiva en 2009 van registrar els dos dies amb més nombre de telefonades de la història 
  • Entre les telefonades més curioses es troben les que es van rebre en 2022 alertant de la presència de pingüins en diversos punts de la costa 

El telèfon únic d’Emergències 1·1·2 Comunitat Valenciana celebra el dia 11 de febrer, el Dia Europeu del servici, sumant un total de 84.908.442 telefonades rebudes des que es va implantar fa 25 anys, en 1990. Durant 2023, l’1·1·2 Comunitat Valenciana ha rebut 3.842.420 telefonades, que s’han traduït en la gestió de 917.111 incidents.

El Telèfon Únic d’Emergències s’ha convertit en la primera peça per a donar resposta a qualsevol classe d’emergència i es pot utilitzar en qualsevol dels vint-i-set països membres de la Unió Europea davant d’incidents de seguretat, sanitaris, d’incendi o rescat.

Dies rècord

La sala de l’1·1·2 Comunitat Valenciana atén més de tres milions de telefonades a l’any, una mitjana de nou mil diàries, i gestiona entre mil i dos mil incidents derivats cada dia. Esta mitjana s’ha sobrepassat en dos ocasions: el 24 de gener de 2009, dia en què es va produir el fenomen meteorològic conegut com a ‘ciclogènesi explosiva’, quan es van acumular 20.927 telefonades; el 13 de setembre de 2019, dia en què va començar la DANA al Baix Segura, en què es van produir 16.834 telefonades.

Dels quasi 85 milions de telefonades, el percentatge més gran correspon a l’àmbit sanitari, el 55,26 % de les telefonades respecte al 44,74 % relatives a altres tipologies. Cada any, els avisos sanitaris ocupen la mitat de les telefonades al 112, excepte durant la pandèmia, en 2020, el percentatge de les quals va ascendir al 67,5 %.

Per províncies, des de 1999 s’han gestionat, del total d’avisos, el 49,96 % a València, el 37,89 % a Alacant i l’11,07 % a Castelló.

L’1·1·2 Comunitat Valenciana atén telefonades d’emergències durant les 24 hores del dia, tots els dies. A més, s’atén en espanyol, valencià, anglés, francés i alemany. De fet, des de l’inici d’este servici, el 77,27 % dels incidents s’han gestionat en anglés, l’11,87 % en francés i el 9,7 % en alemany.

Casos anecdòtics

L’112 rep diàriament telefonades d’urgència i emergències. No obstant això, a vegades, la persona que telefona genera una informació que la sala 112 denomina ‘casos anecdòtics’. Entre estos casos es troba l’avís per la ‘bola de foc’ que va creuar en 2015 la Comunitat Valenciana, ja que va produir nombroses telefonades des de diversos municipis de les tres províncies segons el bòlid recorria tot el territori.

Un altre d’estos casos es va produir la tardor de 2022, quan es van rebre telefonades des de diversos punts costaners de la Comunitat Valenciana, com ara Almassora, Gandia, el Perelló o Dénia, per a indicar l’albirament de pingüins. Després de gestionar les telefonades, els servicis mobilitzats van confirmar que eren falsos pingüins, perquè es tractava del cauet (Alca), una au marina que és blanca i negra, comuna en l’Atlàntic nord (migren al sud, encara que no sol ser freqüent que paren al Mediterrani).