T'interessa

Enllaços relacionats

opinión

Avisos de Riscos

Avisos de Riscos

Bon Nadal

Notes de premsa

Ves enrere El telèfon d'emergències 1·1·2 gestiona una mitjana d'un incident al dia per albiraments d'animals marins en les costes de la Comunitat Valenciana

El telèfon d'emergències 1·1·2 gestiona una mitjana d'un incident al dia per albiraments d'animals marins en les costes de la Comunitat Valenciana

  • Es van registrar 359 avisos l'any 2023, dels quals la major part, un 72 %, estan relacionats amb l'aparició de balenes, dofins i tortugues marines
  • El Centre de Coordinació d'Emergències acull unes jornades sobre avisos i actuacions de varaments de cetacis i tortugues marines

El telèfon d'emergències de la Generalitat 1·1·2 Comunitat Valenciana ha gestionat l'any 2023 un total de 359 avisos per albiraments d'animals marins en les costes de la Comunitat Valenciana, la qual cosa suposa una mitjana d'un incident al dia. La major part d'estos casos, un 72 %, van estar relacionats amb l'aparició de balenes, dofins o tortugues marines.

Estes dades s'han posat de manifest en el transcurs d'unes jornades realitzades en el Centre de Coordinació d'Emergències de la Generalitat sobre avisos i actuacions de varaments de cetacis i tortugues marines en les costes de la Comunitat Valenciana, dirigit al personal de l'1·1·2. La formació està impartida per la Universitat de València en col·laboració amb la Conselleria de Medi Ambient i la Fundació Oceanogràfic, dins del projecte 'VARACOMVAL', finançat per la Fundació Biodiversitat amb fons del Pla de recuperació, transformació i resiliència de la UE.

Per províncies, en les costes d'Alacant es van registrar 150 incidents; seguida de Castelló, amb 96, i València, amb 94. Els incidents relacionats amb esta mena d'espècies augmenten durant els mesos d'estiu i, durant el 2023, se n'han gestionat 66 al juny; 48, al juliol, i 60, a l'agost.

La detecció d'animals marins, vius o morts, tant en terra com en aigües costaneres, ha representat el 2 % de les telefonades que va rebre l'any passat el telèfon d'emergències 1·1·2 relatives a flora i fauna. Normalment, es tracta d'albiraments de cetacis (balenes, dofins i caps d'olla), tortugues marines, a més de taurons, tintoreres o meduses. 

Les dades globals referides a l'any 2023 indiquen que el telèfon d'emergències 1·1·2 va gestionar un total de 17.825 incidents relacionats amb el rescat d'animals i altres qüestions relatives a la fauna i flora, entre les quals s'inclouen els albiraments esmentats de cetacis i tortugues marines, així com l'aparició de bucs d'abelles i espècies protegides. El major nombre d'estos incidents, en concret 10.973, es va relacionar amb animals domèstics. 

En termes percentuals, el 62 % dels casos es van referir a la pèrdua o l'abandó d'animals domèstics. S'hi inclouen també supòsits d'agressió i maltractament, mascotes que han quedat atrapades o que mostren un comportament violent. Un 21 % dels servicis estan relacionats amb espècies protegides, que es troben atrapades en llocs d'accés difícil o estan ferides, i un 9 % de les telefonades correspon a bucs d'abelles o vespes en immobles o edificis o en via pública.

La infracció de la normativa de caça esportiva i la pesca il·legal suposa el 2 % de les telefonades restants, que recullen avisos referits a l'exercici d'estes activitats en zones no permeses, fora de temporada, sense llicència o d'espècies prohibides.

Per a cada tipus d'incident, el telèfon d'emergències 1·1·2 de la Generalitat té assignat un protocol diferent. En alguns casos, l'avís es deriva al Centre de Recuperació de Fauna de la Comunitat Valenciana, en uns altres, a la Guàrdia Civil o a la Policia Local. Altres organismes que col·laboren en estes actuacions són el Centre de Coordinació de Salvament Marítim o l'Àrea de Recuperació i Conservació d'Animals de la Mar (ARCA) de la Fundació Oceanogràfic.