El telèfon d'emergències “1·1·2 Comunitat Valenciana” aconseguix 86 milions de crides rebudes en el seu 25 aniversari - 112CV
Ves enrere El telèfon d'emergències “1·1·2 Comunitat Valenciana” aconseguix 86 milions de crides rebudes en el seu 25 aniversari
El telèfon d'emergències “1·1·2 Comunitat Valenciana” aconseguix 86 milions de crides rebudes en el seu 25 aniversari
Servici Públic
- La mitjana de nou mil crides diàries que rep este servici només ha sigut superada per les 20.927 de la “ciclogènesi explosiva” de 2009 i les 16.834 de la Dana a la Vega Baixa de 2019
- Javier Montero destaca la “important labor que realitza el 112 com a servici públic, atenent ininterrompudament les emergències de tots els ciutadans i visitants de la Comunitat Valenciana”
- Els torns del personal de la sala de recepció de trucades del telèfon “112 Comunitat Valenciana” es reforçarà en un 11% al llarg d'estos tres dies amb motiu de les festes de Sant Joan
El servici del telèfon únic europeu d'emergències “112 Comunitat Valenciana” ha aconseguit 86 milions de crides rebudes en complir-se hui el seu 25 aniversari des de la seua posada en funcionament un 21 de juny de 1999 amb una primera trucada atesa i que va ser gestionada per una operadora com una emergència sanitària.
El secretari autonòmic de Seguretat i Emergències, Javier Montero, ha fet balanç d'este servici públic en els seus 25 anys de marxa, acompanyat per alguns dels operadors que va començar treballant en eixos primers mesos de 1999 i que continua en actiu i altres acabats d'incorporar al seu lloc a la sala d'atenció de crides del “112 Comunitat Valenciana”.
Montero ha destacat la “important labor que realitza el 112 com a servici públic atenent ininterrompudament tot este temps les emergències dels ciutadans i visitants de la Comunitat Valenciana”, i també ha posat en relleu “el treball de tots els operadors que durant estos 25 anys han estat a l'altre costat de la línia telefònica donant una resposta ràpida i eficaç gestionant els incidents amb una professionalitat encomiable”.
La sala del 112 Comunitat Valenciana atén més de tres milions d'anomenades a l'any, una mitjana de nou mil diàries, i gestiona entre mil i dos mil incidents derivats cada dia. Esta mitjana ha sigut sobrepassada en dos ocasions: el 24 de gener de 2009, dia en què es va produir el fenomen meteorològic conegut com a “ciclogènesi explosiva”, van acumular 20.927 crides; el 13 de setembre de 2019, dia en què va començar la Dana a la Vega Baixa, es van produir 16.834 crides.
El responsable d'Emergències ha volgut ressaltar especialment la gran emergència viscuda este enguany, tan sols uns mesos després de la seua incorporació al càrrec, l'incendi de l'edifici de Campanar. “Eixe 22 de febrer a les 17.34 hores - ha explicat-, va ser crucial la primera crida de les 235 posteriors que es van rebre a la sala del 112. Esta primera crida va fer que es mobilitzaren immediatament els primers recursos de Bombers de l'Ajuntament de València, Policia Local, CICU, Policia Nacional, i Emergències de la Generalitat”.
Montero ha reiterat “la importància que els ciutadans es consciencien i telefonen immediatament al 112 si són testimonis d'una emergència, ja que eixa primera crida pot salvar vides o evitar un incendi a les nostres muntanyes. La immediatesa és vital”. També ha afirmat que “112 Comunitat Valenciana” “s'ha convertit en un dels millors centres 112 d'este país aconseguint fites a nivell nacional com haver desenrotllat per als centres de tota Espanya el sistema AML de geolocalització”.
Este sistema, desenrotllat per l'equip tecnològic d'Emergències en la Comunitat Valenciana, és capaç de precisar en quina vivenda es troba l'emergència en el cas de les àrees urbanes amb una gran densitat de població, i en el cas de les rurals, permet la localització a pocs metres.
El secretari autonòmic de Seguretat i Emergències ha posat de manifest altres assoliments tecnològics en estos anys com l'Aplicació “GVA 112 Avisos” que porta comptabilitzades més de 64.800 descàrregues i la implementació des de febrer de 2023 del sistema ÉS-Alert , el “1·1·2 Invers”, que permet enviar alertes a la població que es trobe en una zona afectada per emergències o catàstrofes.
Una de les característiques essencials d'este servici és la seua capacitat de reforçar-se o dimensionar-se en funció de les emergències que s'hagen d'atendre o en previsió d'una major demanda motivada per festivitats. En este sentit, fa quatre anys es va haver de condicionar una nova sala per a donar resposta a un volum major de trucades a causa de l'emergència sanitària del Covid, o, posteriorment, a conseqüència de l'emergència social motivada pels refugiats provinents de la Guerra d'Ucraïna.
Reforç per la festivitat de Sant Joan
En este sentit, els torns del personal del telèfon “112 Comunitat Valenciana” es reforçarà en un 11% per les pròximes festes de Sant Joan. L'objectiu és atendre amb major celeritat les crides que puguen produir-se, des d'este divendres, 21 de juny i fins al dia de Sant Joan, el 24 de juny, per la ciutadania que celebra o visita el litoral valencià amb motiu d'esta festivitat.
D'esta manera, durant estos dies de juny treballaran per torns un total de 257 professionals a la sala d'atenció de crides. Este reforç de personal suposa un augment de l'11% respecte als 232 empleats que atenen en sala els mateixos dies en un període ordinari.
El Telèfon Únic d'Emergències 112 és el primer interlocutor que dona resposta a qualsevol tipus d'emergència i pot utilitzar-se en qualsevol dels 27 països membres de la Unió Europea davant incidents de seguretat, sanitària, incendi o rescat. Este servici atén ininterrompudament totes les trucades d'emergències de qualsevol tipus les 24 hores del dia, els set dies de la setmana. Es pot cridar des de qualsevol mòbil, fins i tot estant bloquejat, sense introduir el pin i des de qualsevol companyia sempre amb cobertura.
La major part de les crides que s'han rebut en el “112 Comunitat Valenciana” des de 1999 es referixen a l'àmbit sanitari, el 58,19% de les crides, per davant del 16’45 en matèria de seguretat. Estes crides s'atenen en espanyol, valencià, anglés, francés i alemany. De fet, des de l'inici d'este servici, el 77’40% dels incidents s'han gestionat en anglés el 11’79% en francés i el 9’26% en alemany.
Casos anecdòtics
El 112 rep diàriament dites d'urgència i emergències. No obstant això, a vegades, el *llamante genera una informació que la sala 112 denomina “casos anecdòtics”. Entre ells, es troba l'avís per la 'bola de foc' que va creuar en 2015 la Comunitat Valenciana, ja que va produir nombroses crides des de diferents municipis de les tres províncies conforme el bòlid recorria tot el territori.
Un altre d'estos casos es va produir a la tardor de 2022, quan es van rebre anomenades des de diferents punts costaners de la Comunitat Valenciana com Almassora, Gandia, El Perelló o Dénia per a indicar l'albirament de pingüins. Després de gestionar les crides, els servicis mobilitzats van confirmar que eren falsos pingüins perquè es tractava de cauets, una au marina que és blanca i negra, comuna en l'Atlàntic nord (migren al sud, encara que no sol ser freqüent que paren al Mediterrani).